Quit your dayjob, svenska mediakåren!

Ni har säkert hört det redan. Under lördagen sköt en 22-årig amerikan ihjäl minst 6 personer och skadade ytterligare 13 i Tuscon, USA. Han gick till ett torgmöte där den demokratiske politikern Gabrielle Giffords skulle hålla ett tal. Media rapporterar om att det endast var ett 20-tal personer på plats och att det var en lugn stämning.

Men så hände det ofattbara. Jag tänker inte gå in på närmare detaljer, men här är ett urklipp från DN.se som förklarar händelseförloppet:

”Giffords sköts ned vid 10.10-tiden när hon stod och talade med ett par personer utanför Safeway. Den 22-årige mannen hade en stund tidigare frågat en 19-årig frivillig som befann sig på platsen om han kunde få tala med Giffords. Han fick då till svar att han bara hade att ställa sig i kö och vänta på sin tur.

– Några minuter senare kom han tillbaka och jag såg att hans blick var iskall och att han var på väg rakt mot kongressledamoten. Jag såg hur han höjde sitt vapen och började skjuta, berättar Alex Villec för tidningen Arizona Daily Star.

Efter att ha avslossat det första skottet rakt i ansiktet på Giffords fortsatte 22-åringen att skjuta urskillningslöst mot alla som stod där från drygt en meters håll, uppger ögonvittnet Peter Michaels, redaktionschef vid Arizona Public Media, enligt National Public Radio. Mannen, som uppges vara 22 år, med kortklippt hår och beväpnad med ett automatvapen, brottades ned av flera personer och skottskadades av polisen. Mannen yttrade inte ett ord under hela händelsen.”

Svensk media har rapporterat friskt om händelsen. Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, GP med flera har alla prytt sina framsidor på nätet med reportage om det inträffade. På hemmaplan har amerikanerna varit minst lika flitiga med minituösa uppdateringar.

Det som får mitt blod att koka och tvingar mig att bita i knogarna för att undvika ett slag i väggen (en strid man aldrig kan vinna om man inte heter Steven Seagal) är hur man väljer att beskriva det som hänt. I Aftonbladet kallar man det för ”Massakern i Tuscon” på Expressen nöjer man sig med ”Massakern i USA”, DN bagatelliserar händelserna till ”Skottdramat i Tuscon”, SvD har ”skjutningen i Tuscon” och så där fortsätter det. Inte någonstans i dessa jävla tidningar går det att hitta ordet terrorism. Jag är lite besviken på Aftonbladet som brukar vara så fyndiga med sina bokstavslekar. Kunde de åtminstone inte ha kommit på ”Terrorn i Tuscon”?!

Jag klickar vidare och hoppas att någon någonstans åtminstone har gjort en koppling till andra politiska terrordåd, men alla verkar vara så tagna av stundens allvar att de bara rapporterar det som matas ut, utan att på något sätt reflektera eller analysera. Jag läser att 22-åringen gillar ”Mein Kampf”, är en enstöring som ofta var hög, hatade analfabetism och alla religioner, vill ha en egen amerikansk valuta, gillar vapen etc. På nätet har han varit aktiv, bland anant med ett par YouTube-klipp där han predikar vad som är bäst för USA.

Mitt letande efter något mer aktuellt, en koppling till bombdådet i Stockholm leder också till ett fatalt misslyckande. Ingen journalist i hela Sverige (rätta mig gärna) har gjort kopplingen och likheten mellan dessa två terrorister as we speak. Hur man kan förbise kopplingarna är för mig helt oförståeligt. Båda två hade planerat sina dåd, hade ideologiska motiv och ville föra skräck in i befolkningen, vilket väl är syftet med terrorism. Ändå är det ingen som är beredd att kalla 22-åringa amerikanen för terrorist. Han är en ung, arg kille som gillar att röka på bara. Låt oss rationalisera hans beteende och dåd, försöka hitta logiska resonemang som förklarar det som hänt, medan muslimen som sprängde sig själv i luften inte kan vara från denna värld, han är alldeles för ond och hemsk för det och ska därmes begränsas till religion och kultur. Gärna en fördefinerad sådan.

Med tanke på att alla muslimer och imamer kände sig tvungna att ta avstånd från bombningen i Stockholm, så undrar jag vilka som ska göra det med terroristen i Tuscon. Är det de lokala knarklangarna som går ut i media och fördömer händelserna och säger ”det kan finns höga människor som begår sådana hemskheter, men den absolut största majoriteten av våra marijuanarökare är goda medborgare som bara vill ta en joint efter middagen.

Den svenska mediakåren som rapporterat om bombningen i Stockholm och "skottdramat i Tuson", säg upp er från era jobb. Varenda en tack. Åk till USA och jobba för Fox News istället, de är "fair & balanced", precis som ni.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Så himla bra skrivet!!! Bästa inlägget hittils...

2011-01-10 @ 10:12:57
URL: http://llowejko.wordpress.com
Postat av: Pezhman

Tack Linnea!

Nu måste jag slipa språket så jag närmar mg sin stil!

2011-01-11 @ 09:44:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0